Wednesday 1 October 2014

Sambutan Hari Susu Sekolah Sedunia 1Malaysia Peringkat Sekolah 2014

SK Bukit Kenak -  Sambutan Hari Susu Sekolah Sedunia 1Malaysia Peringkat sekolah  telah diadakan pada 24 September 2014  (Rabu) bertempat di Dataran Perhimpunan. Antara pengisian majlis ini ialah penerangan kepentingan minum susu terhadap tubuh badan dan tatacara minum susu dengan betul dan selamat. Taklimat berkaitan telah diberikan oleh Penyelaras Susu 1Malaysia SKBK Pn.  Sariah Andul Ghani dengan dibantu oleh para guru.
             Tujuan majlis ini ialah untuk menyambut Hari Susu Sekolah Sedunia yang disambut serentak seluruh dunia pada 24 September pada setiap tahun. Pada tahun ini Kementerian Pendidikan Malaysia dengan kerjasama Kementerian Kesihatan Malaysia bersama-sama pembekal susu melakar sejarah dalam Malaysia Books of Records sebagai acara minuman susu secara serentak yang akan melibatklan 1.2 juta murid sekolah.

            Bagi peringkat Kebangsaan telah diadakan di SK Sg. Kapar Indah, Klang, Selangor. Ucapan perasmian akan dilakukan oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin, Menteri Pelajaran Malaysia.
         
Tepat jam 10.30 pagi, semua murid RMT SKBK minum susu secara serentak.

Demo keselamatan sebelum minum susu 1 malaysia

Penyelaras susu 1M bersama dengan AJK dan para guru


Minum susu 1M serentak untuk Malaysia Book of Records

Dalam pada itu, dua guru SKBK telah menghadiri Sambutan Hari susu Sekolah Sedunia peringkat Negeri yang diadakan di SK Sri Berang, Kuala Berang. Mereka ialah Cik Yusni bt. Ab. Llah dan Pn. suhaila Abdul Ghani. Pelbagai aktiviti diadakan seperti Reka Cipta /Inovasi dari Kotak susu PS1M dan Kuiz. Penyampaian pelbagai Hadiah disampaikan kepada sekolah yang menang. Majlis disempurnakan sendiri oleh Pengarah Pendidikan Negeri Terengganu, Encik Zakaria bin Husin (S.M.T.,P.J.K)

Sambutan Hari Susu Sedunia 1 Malaysia Peringkat Negeri di SK Sri Berang, Kuala Berang.

No comments:

Post a Comment