Monday 20 April 2015

LAWATAN BERINFORMSI KE PESTA BUKU TERENGGANU 2015

Stadium Tertutup Gong Badak, 29 Mac 2015 - Menyahut seruan untuk mewujudkan generasi berilmu serta berbudaya membaca, Unit Bimbingan dan Kaunseling telah menganjurkan lawatan ke Pesta Buku Terengganu baru-baru ini. Rombongan bertolak jam 8.30 pagi dari sekolah dan sampai kira-kira jam 10.30 pagi.

Objektif:
1.      Meningkatkan minat membaca yang berterusan.  (avid reader).
2.      Mewujudkan persekitaran yang kondusif dan sudut bacaan yang sesuai untuk pembacaan di kawasan sekolah.
3.      Menampilkan murid yang mengamalkan ciri- ciri pembaca berkualiti.        
4.      Mengenalpasti tokoh murid yang banyak  membaca, berketrampilan serta mempunyai sifat- sifat kepimpinan.
5.      Menampilkan murid yang mengamlkan ciri- ciri pembaca berkualiti.        

6.      Menjadikan amalan membaca sebahagian gaya hidup.

Pesta Buku terengganu 2015
 Seramai 38 orang murid menyertai lawatan pada kali ini dengan di iringi oleh 6 guru pengiring yang diketuai oleh Kaunselor SKBK En. Yusoff bin Mamat. Para peserta dilihat amat teruja untuk membeli buku-buku yang dijual sama ada buku akademik atau bacaan fiksyen.
Menyelami khazanah tradisi masyarakat menaiki bot peambang di Jeti Seberang Takir menuju ke Pasar Payang.
 Para peserta kawatan kemudiannya dibawa menaiki bot menyeberangi muara sungai Terengganu di Kg. Seberang takir untuk ke Pasar Payang. Terpancar keterujaan kerana ini adalah kali pertama para peserta menaiki bot yang agak jarang dilakukan oleh masyarakat luar kuala Terengganu.
Sejurus tiba di Pasar Payang,peserta di bawa ke mendaki Bukit Puteri yang merupakan mercu tanda bandar Kuala Terengganu yang juga menyimpan khazanah sejarah yang tidak ternilai iaitu meriam dan kubu lama .
Setelah itu para peserta lawatan dibawa berehlagh di Pantai Batu Buruk, bagi menikmati keindahan alam serta makan tengahari dan bersolat sebelum pulang. Makanan pesrta lawatan kali ini merupakan sumbangan Kerajaan Negeri Terengganu. Jam 4.00 petang rombongan bertolak pulang dan sampai jam 6.15 petang.

No comments:

Post a Comment