Tuesday 26 May 2015

PERKHEMAHAN ST. JOHN AMBULANS KAWASAN BESUT 2015


TAPAK PERKHEMAHAN ST. JOHN AMBULANS PASUKAN SK BUKIT KENAK
 Kem Seri Keluang ,7 Mei 2015 - Telah berjalannya Perkhemahan St. John Ambulans Kawasan Besut yang mana disertai oleh 10 orang murid SKBK iaitu 5 Lelaki dan 5 Perempuan. Perkhemahan selama 3 hari 2 malam ini dianjurkan oleh St.John Ambulans Kawasan Besut dengan pelbagai aktiviti berjalan bagi meningkatkan kompitensi murid-murid dalam pertolongan cemas dan ikhtiar hidup. Para peserta dinilai melalui kerjasama pasukan dan integrasi.
        
Suasana Tapak Perkhemahan
Pendaftaran bermula pada jam 2 petang dengan kehadiran semua peserta dan guru-guru pengiring. Antara aktiviti yang dijalankan ialah :
1. Pertandingan Taraf Perkhemahan
2. Jalan Lasak Bermaklumat - Individu dan pasukan
3. Pertandingan Sketsa - Pasukan
4. Pertandingan Masakan Rimba - Integrasi
5. Pertandingan Pertolongan Cemas.

Pasukan juga dinilai melalui aktiviti membina gajet dalam tapak masing-masing.
Sketsa, Masakan Rimba dan Ceramah Pemakanan Sihat
Selain pertandingan, para peserta juga didedahkan tentang Pemakanan sihat melalui ceramah oleh Pegawai Pejabat Kesihatan Daerah. Para peserta juga didedahkan dengan aktiviti kerohanian seperti solat berjemaah dan tazkirah.

Ekspidisi Mendaki Bukit Keluang dengan ketinggian 350 meter
Aktiviti yang paling diminati oleh para peserta ialah ekspidisi mendaki bukit Keluang yang setinggi 350 meter bermula jam 9 pagi dan berakhir jam 11.30 pagi. Para peserta diuji ketahanan fizikal dan mental mereka selain dari belajar mengamati keindahan flora dan fauna yang jarang sekali di lihat. Ekspidisi ini diketuai oleh Kem Komanden En. Ridhwan Vijaya dari Pusat Kegiatan Ko Besut. Antara guru yang turut serta ialah, En. Zainudin Muhamad, Puan Suriani Muhammad dan Cik Yusni bt. Ab.LLah.
Kawasan Perkhemahan yang sangat kondusif
Majlis Penutup dan Majlis Penyampaian Hadiah
Tahniah dan syabas kepada Pasukan st. John Ambulans SKBK yang turut mendapat tempat ke-2 dalam acara persembahan Sketsa. Jutaan penghargaan kepada semua guru SKBK yang bertungkus-lumus menjayakan perkhemahan kali ini.

No comments:

Post a Comment